مشتریان ما

شرکت ايران‌خودرو (سهامی عام) در مرداد ماه سال 1341 با سرمایه 100 میلیون ریال تاسیس و در شهریور ماه همان سال تحت شماره ثبت  8352 و شناسه ملی 10100360794 در اداره ثبت شرکتهاي تهران به ثبت رسید. تولید اولیه شرکت، اتوبوسهاي معروف به «ال‌پي» بود که شاسی آن از آلمان وارد می شد و با نصب اتاق بر روي آن در کارخانه شمالی فعلی شرکت ايران‌خودرو مونتاژ می گردید. در ادامه، شرح مختصري از رويدادها و دستاوردهاي شرکت ايران‌خودرو از سال 1345 تا کنون ارائه می گردد:

  • در سال 1345 قراردادي با شرکت روتس انگلیس به منظور تولید پیکان، منعقد گردید که یک سال بعد در 24 اردیبهشت 1346 کارخانه خودروسازي به نام «ایران ناسیونال» با سرمایه حدود 400 میلیون ریال تاسیس گردید که شامل زمین، اعتبار بانکی، ماشین آلات نو و کهنه، که قادر به مونتاژ روزانه 10 دستگاه سواري و 7 دستگاه اتوبوس و کامیون بود.
  • از سال 1346 تا 1357 پیکان در مدلهاي مختلف کار، لوکس، جوانان، استیشن و وانت و اتوبوس در مدل‌هاي اتوبوس 302 شهري، بیابانی و سوپرلوکس و مینی بوس و آمبولانس تولید می گردید. افزایش تولید از سال 1346 شروع و سرانجام در سال 1356 حدود 98000 دستگاه پیکان تولید گردید .
  • در سال 1352 هدف و سیاست اصلی شرکت بر مبناي تولید داخلی قطعات و خودکفائی مطرح گردید، که در این راستا شرکت‌هاي بلبرینگ، پیستون و ایدم تبریز و شرکت رضاي مشهد و ریخته‌گري تاسیس شد.
  • در سال 1353 با افزایش قیمت نفت و درآمدهاي ارزي، شرکت ایران ناسیونال به منظور حفظ بازار تصمیم به تولید پژو گرفت و سهام شرکت نیز در همین سال وارد بورس گردید و حدود 45 درصد از سهام شرکت به عموم واگذار گردید.
  • در اواخر سال 1356 و اوایل سال 1357 با توجه به اینکه پیکان قدیمی شده بود، تعویض آن در دستور کار قرار گرفت و بر همین اساس به منظور تولید خودروي جدیدتري با پژو فرانسه مذاکراتی انجام گرفت که در نهایت منجر به عقد قرارداد تولید پژو 305 شد. اما قبل از انجام کار و همزمان با وقوع انقلاب اسلامی تمامی صنایع، ملی و در اختیار دولت قرار گرفت. با وقوع انقلاب اسلامی به موجب بند الف قانون حفاظت و توسعه صنایع ایران مصوب 16-4-1358 شوراي انقلاب اسلامی، شرکت ایران ناسیونال به اعتبار نوع صنعت، زیر مجموعه سازمان صنایع ملی با مدیریت وزارت صنایع قرار گرفت و ملی اعلام گردید. این دوره همزمان با شروع جنگ تحمیلی عراق علیه ایران بود که از مهمترین مسائل این دوره وجود مشکلات ارزي و اقتصادي از جمله نبود واردات، دشواري تهیه مواد اولیه از خارج، ضعف کیفیت و تحویل به موقع و فرسودگی دستگاهها در ايران‌خودرو بود که تا سال 1361 همچنان ادامه داشت.
  • سال 1362 یکی از سال‌هاي کم مساله و پررونق تولید است که علت آن، وضعیت مناسب ارزي و استراتژي وزارتخانه بود و در واقع این رشد در سایر صنایع به چشم می خورد.
  • سال 1364 با کاهش درآمدهاي ارزي نشانه هاي بحران صنعتی، اقتصادي و تولیدي آغاز گردید تا آنجا که در سال 1365 کارخانه در آستانه تعطیلی قرار گرفت.
  • در سال 1367 با پذیرش قطعنامه 598 سازمان ملل مسأله تعیین خودروي سواري با هماهنگی کامل سازمان و وزارتخانه مطرح و قرارداد ساخت پژو 405 در مدت 3 سال، منعقد گردید.
  • در سال 1368 همزمان با تاکید دولت بر تولید خودروهایی که کاربري عمومی داشته باشد، دو تحول بزرگ روي داد. اولین تحول تبدیل سالن پژو به سالن اتوبوس بود که این سالن در دو شیفت، سالانه 6000 دستگاه اتوبوس تولید می کرد. تحول دوم، همزمان با توقف تولید پیکان و تعطیل شدن کارخانه تالبوت و نداشتن نیروي محرکه و اعلام آمادگی پژو براي عقد قرارداد با شرکت ایران‌خودرو بود که شرکت، ناگزیر تصمیم به نصب موتور 504 بر روي پیکان گرفت و پیکان به «پیکاژو» و سپس به «پیکان1800 » تغییر نام داد.
  • از مهمترین تحولات سال 1370 می توان به تولید مجدد پیکان و تاسیس شرکت ساپکو اشاره نمود.
  • در سال 1373 از بزرگ‌ترین تحولات ابتدا تدوین برنامه هفت ساله شرکت و سپس افزایش تیراژ تولید بیش از 300 هزار دستگاه در سال را می توان ذکر کرد. از جمله اهداف استراتژیک در برنامه 7 ساله موضوع کیفیت و بهبود مستمر بود که در راستاي آن اجراي پروژه استقرار استاندارد ايزو9000 و بهره مندي از نظام تضمین کیفیت در نظر گرفته شد و تا پایان سال 1377 بسیاري از واحدهاي تولیدي گواهینامه ايزو9002 کردند. از دیگر اهداف افزایش کمی و کیفی تعداد قطعات ساخت داخل خودروهاي تولیدي بود که با تشکیل شرکت ساپکو این مهم تحقق یافت. تحول بزرگ دیگر ایجاد مرکز تحقیقات ایران‌خودرو با سرمایه‌گذاري بالا بود که منجر به طراحی محصول سمند گردید.
  • در سال 1381 با تدوین برنامه 10 ساله، برنامه شرکت بر دستیابی به جایگاه یک شرکت تراز جهانی و حرکت به سوي جهانی شدن قرار گرفت و در این راستا از جمله اهداف استراتژیک در برنامه 10 ساله، افزایش کیفیت، تنوع محصولات بویژه سمند، جمع آوري پیکان، حفظ قیمت، رقابت پذیري و دریافت تکنولوژي نوین از خودرو سازان جهان اعلام گردید. از دیگر اهداف بزرگ ایران‌خودرو که بطور جدي دنبال شده می توان کاهش هزینه و حضور در صحنه بازار داخلی و توسعه صادرات به کشورهاي مختلف را نام برد. همچنین تولید انبوه خودرو سمند به عنوان خودرو ملی در سال 1381 آغازگردید.
  • در سال 1382 پروژه هاي پارس سال، سمند سال و پژو 206 صندوق‌دار آغاز گردید.
  • در سال 1383 سازمان در راستاي ارتقاي بهره وري و امکان بهتر برنامه ریزي و کنترل فعالی تهاي خود اقدام به استفاده از نظام برنامه ریزي یکپارچه منابع از شرکت SAPنمود. در این سال پروژه هاي پژو پارس ELX و سمند ال ايكس به بهره برداري رسید.
  • در سال 1384 خروج پیکان از سبد تولید محصولات شرکت ایران‌خودرو به عنوان گامی در جهت ارتقاي سطح تکنولوژي در داخل سازمان و حرکتی بسوي ارتقاي رضایت مشتریان انجام شد و محصولات 206 صندوق‌دار، روا با موتور بهینه OHVو سمند سریر تولید گردید. در این سال موتور ملی پایه گاز سوز طراحی شد و ايران‌خودرو به بازارهاي جهانی وارد گردید.
  • در سال 1385 خط تولید موتور ملی با حضور رئیس جمهور راه اندازي شد و پروژه هاي تولید سمند آذربایجان، بلاروس و سوریه به بهره برداري رسید. به علاوه، در این سال محصول تندر90 نیز با همکاري شرکت رنو به سبد محصولات شرکت افزوده شد و باعث گردید انحصار همکاري‌هاي بین المللي ایران‌خودرو از شرکت پژو خارج گردد. پروژه تولید سمند در ونزوئلا در این سال نیز آغاز گردید.
  • در سال 86 ايران‌خودرو موفق به کسب تندیس بلورین در جایزه ملی کیفیت (EFQM) گردید. خطوط تولید در سایت‌هاي تبریز، سنگال و مصر راه اندازي و محصول جدید سمند سورن به بازار عرضه شد.
  • در سال 87 دومین خودرو ملی ايران‌خودرو با نام رانا طراحی گردید. در این سال ايران‌خودرو بعنوان صادرکننده نمونه کشور، جایزه ملی صادرات را کسب نمود. همچنین موفق به دریافت تندیس بلورین واحد برتر تحقیق و توسعه کشور گردید.
  • در سال1388 ، ايران‌خودرو نقش چشمگیري در افزایش تولید خودرو در کل کشور ایفا نمود و با تمرکز بر صادرات برند ملی، موفق به رشد 40 درصدي صادرات خودرو ساخته‌شده از شبكه ايران‌خودرو گردید. در این سال اولین خودرو مجهز به فناوري نانو نیز توسط ايران‌خودرو طراحی و نمونه سازي گردید.
  • در سال 1389 رکورد تولید 755.555 دستگاه خودرو سبک براي اولین بار در تاریخ منطقه ثبت گردید و نزدیک به نیمی از سهم تولید خودرو سبک کشور در اختیار ایران‌خودرو قرار گرفت. همچنین بنا بر اعلام سازمان مدیریت صنعتی در همایش معرفی شرکت هاي برتر ایران، شرکت ایران‌خودرو به عنوان ”برترین شرکت ایرانی“ در شاخص‌هاي ذیل معرفی شد:
    • کسب رتبه نخست در شاخص فروش
    • کسب رتبه نخست در شاخص اشتغال‌زایی
    • کسب رتبه دوم در شاخص سودآوري
    • برترین گروه صنعتی در میان گروه‌هاي خودروسازي کشور
    • برگزیده شرکت‌هاي پیشرو در سراسر کشور

همچنین رشد حدود دو برابري ارزش سهام شرکت، بهبود 40 درصدي شاخص هاي کیفی ایدرو براي محصولات ايران‌خودرو، مدیریت نقدینگی و تامین منابع مورد نیاز زنجیره تولید و بهینه شدن مطالبات ساپکو را می توان برخی از اهم دستاوردها و موفقیت‌هاي ایران‌خودرو در سال 1389 دانست . کاهش قیمت 2 تا 5درصدي در 65 محصول مختلف تولیدي، همزمان با آغاز فاز اجرايي طرح هدفمندي يارانه‌ها از دیگر موارد شایان توجه در این سال است. بازنگري و احیاء مجدد صادرات بر مبناي منویات مقام معظم رهبري و دستیابی به صادرات 40 هزار دستگاهی در سال 1389 با تمرکز بر نشان ملی و بازارهاي کشورهاي اسلامی منطقه و صادرات از شبکه ايران‌خودرو در دستور کار این شرکت قرار گرفت که درنتیجه آن نزدیک به 30 درصد از تولیدات خودرو ملی در سال 1389 صادر گردید و منجر به افزایش چشمگیر سهم برند ملی شده است. «دنا» به‌عنوان جدید ترین محصول ايران‌خودرو با بهره گیري از طراحي به‌روز جهانی براي اولین بار و بطور کامل با سرپنجه هنرمند کارشناسان و طراحان ایرانی طراحی گردیده است. مراحل طراحی و نمونه سازي دنا در کوتاه ترین زمان ممکن و کمتر از یک سال صورت پذیرفته است.این خودرو در فروردین سال 1390 رونمایی گردید.

 

حلقه ارتباطي طراحي، ساخت و مونتاژ خودرو در كشور با تاسيس ساپكو در سال 1372 كامل شد. اين شركت كه طراحي مهندسي و تامين قطعات ايران خودرو را عهده دار شده بود، تنها با 35نفر پرسنل فعاليت خود را آغاز كرد.

ساپكو از تغيير نام و اساسنامه شركت سهامي خاص خدمات اتومبيل سلپيك ايران در سال 1372 ايجاد شده است. شركت سهامي خاص خدمات اتومبيل سلپيك ايران در سال 1359 به منظور ارائه خدمات فني جهت خودروهاي ساخت شركت ايران خودرو تاسيس و در سال 1372 با تغيير نام به شركت طراحي مهندسي و تامين قطعات خودرو داخلي عملا منحل شد. توضيح اينكه براساس مصوبه مجمع عمومي فوق العاده طي سال 1378 نام شركت از ” شركت طراحي مهندسي و تامين قطعات خودرو داخلي (سهامي خاص)” به ” شركت طراحي مهندسي و تامين قطعات ايران خودرو (سهامي خاص)” تغيير يافته است.

رسالت اوليه ساپكو، استفاده حداكثر از امكانات بالقوه صنايع داخلي در تامين قطعات مورد نياز خطوط توليد شركت ايران خودرو بود كه درهمين راستا اقدامات گسترده اي را جهت شناسايي و ارزيابي توانايي هاي سازندگان در اقصي نقاط كشور انجام داده است. اين شركت همچنين حداكثر سازي ارزش همراه با حداقل هزينه را دنبال مي كند.

ساپكو در راستاي دستيابي به آرمان خود يعني: “رسيدن به جايگاه بزرگترين تامين كننده قطعات و مجموعه هاي خودرو در منطقه با كسب يك درصد سهم بازار جهاني قطعات خودرو OEM تا سال 1395” توانسته است با همكاري تمامي لايه هاي سازماني خود اهداف استراتژيك خود را تهيه كند تا اطمينان يابد كه تمامي افراد در تمامي سطوح سازماني به طور هماهنگ و منسجم عمل مي كنند.

راهبري بازار داخلي منطقه، تامين كننده رقابتي گروه ايران خودرو و يك خودرو ساز ديگر داخلي، تامين كننده رده اول OEM براي يك خودروساز جهاني و بالانس ارزي در تامين(شامل واردات CKD) ازديگر اهداف ساپكو در سير تحقق چشم انداز آن بشمار مي آيد.

سرآمدي، يادگيري، توانمندي، رقابت پذيري، خلاقيت، نوآوري، مشتري‏‏ مداري و تعهد و وفاداري را مي توان از جمله ارزش هاي سازماني اين شركت برشمرد.

 

شرکت تهیه و توزیع قطعات و لوازم یدکی ایران خودرو در تاریخ ۱۳۵۶/۸/۱ در قالب شرکت سهامی خاص تاسیس و با شماره ثبت ۳۰۰۴۸ در تاریخ ۱۳۵۶/۸/۱۵ در اداره ثبت شرکتها و مالکیت صنعتی تهران به ثبت رسید . بر اساس ماده ۳ اساسنامه مصوب ۱۳۷۹/۳/۳۰ موضوع فعالیت شرکت به شرح ذیل میباشد :خرید ، فروش ، صادرات و واردات انواع خودرو سواری ، اتوبوس ، مینی بوس ، کامیون ، وانت و مانند آن – ارائه خدمات پس از فروش به کلیه محصولات ایران خودرو و شرکتهای تابعه آن- تهیه و توزیع ، خرید و فروش ، صادرات و واردات قطعات و لوازم یدکی انواع خودرو و خدمات پس از فروش آنها- انجام معاملات بازرگانی و غیر بازرگانی- تاسیس شرکت با مشارکت یا بدون مشارکت اشخاص داخلی و خارجی- خرید کارخانجات و سهام شرکتها- انجام هر عملیات مجاز سود آور- مبادرت به هرگونه فعالیتی برای انجام مفاد بالا و یا تسهیل در اجرای آن . با توجه به تعلق بیش از ۹۹/۹۹ درصد سهام ایساکو به شرکت ایران خودرو (سهامی عام) که خود مشمول مفاد بند «الف» قانون حفاظت و توسعه صنایع ایران خودرو مصوب ۱۳۵۸/۴/۱۰ میباشد ، شرکت بصورت غیر مستقیم مشمول مفاد بند مذکورگردیده و اداره امور آن به سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران محول گردید. در سال ۱۳۶۳ اداره امور شرکت به وزارت بازرگانی واگذار گردید و از تاریخ ۱۳۷۰/۱۱/۱ ، اداره امورشرکت تحت سرپرستی و نظارت وزارت صنایع سنگین و از آن طریق زیر نظر شرکت ایران خودرو (سهامی عام) به عنوان مرجع اداره کننده قرارگرفت . با ادغام دو وزارتخانه صنایع و صنایع سنگین در سال ۱۳۷۳ عملاً شرکت تحت پوشش وزارت صنایع قرار گرفت. با وجود گستردگی موضوع فعالیت شرکت ، عمده فعالیت آن طی بیست سال از شروع کار معطوف به بازرگانی قطعه ، بخصوص تهیه و توزیع قطعات خودروهای تولیدی شرکت ایران خودرو بوده است . موضوع ارائه خدمات پس از فروش به استفاده کنندگان از محصولات ایران خودرو در ابتدای سال ۱۳۷۱ و پیش از آغاز دهه سوم فعالیت، شرکت به شرکت تهیه و توزیع محول شد . پس از تغییر مدیریت، با تصویب تغییرات اساسنامه شرکت در سال ۱۳۷۸ و درج «خدمات پس از فروش» در موضوع آن، شرکت تهیه و توزیع قطعات و لوازم یدکی ایران خودرو بصورت رسمی به عنوان ارائه کننده خدمات پس از فروش، محصولات ایران خودرو شناخته شد . درابتدای سال۱۳۸۲ خدمات پس ازفروش از شرکت ایساکو منتزع و در ابتدای سال ۱۳۸۶ خدمات پس از فروش دوباره به ایساکو ملحق گردید

 

شرکت سایپا در سال 1346 در زمینی با مساحت 240 هزار متر مربع و زیربنای 20 هزار متر مربع (در حال حاضر فقط مساحت زمین کارخانه مرکزی 415 هزار متر مربع می‌باشد) با سرمایه اولیه 160 میلیون ریال به نام ” شرکت سهامی تولید اتومبیل سیتروئن ایران” تاسیس گردید. در تاریخ 15 اسفند 1345 ثبت و در اواخر سال 1347 به مرحله بهره‌برداری رسید.

این شرکت تولید اولین محصولات خود را که شامل “وانت آکا” و سواری “ژیان” بود با روش کاملاً دستی و بدون بهره‌گیری از تجهیزات و امکانات مدرن آغاز نمود. تولیدات شرکت بعد از سال 1353 به واسطه استفاده از ابزارهای جدید و مکانیزه شدن برخی از بخش‌های تولیدی، سیر صعودی یافت و بر تنوع محصولات شرکت نیز افزوده شد. به‌طوری‌که علاوه بر تولید ژیان با مدل‌های مهاری، پیکاب، از سال 1355 تولید رنو در مدل‌های 2 درب و 4 درب شروع و تا سال 1372 ادامه داشت.

در اوایل سال 1354 نام شرکت با حذف کلمه سیتروئن از انتهای عبارت فرانسوی آن به “شرکت سهامی ایرانی تولید اتومبیل” به نام اختصاری (سایپا SAIPA) که ماخوذ از عبارت فرانسوی Societe Annonyme Iraniane De Production Automobile” “ می‌باشد، تغییر یافت.

شرکت در 16 تیرماه 1358 تحت مالکیت دولت جمهوری اسلامی ایران در آمده و از 18 آذرماه 1360 تحت سرپرستی سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران قرار گرفت و در تاریخ 1/2/1365 بر اساس مصوبه هیات وزیران، کلیه سهام سرمایه آن به نمایندگی از طرف دولت جمهوری اسلامی به نام سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران منتقل گردید.

در سال 1377 با توجه به سیاست‌های جدید سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران مبنی بر تمرکز بیشتر در فعالیت‌های صنعت خودرو‌سازی کشور، استفاده بهینه از امکانات موجود در مجموعه شرکت‌های تحت پوشش سازمان، ایجاد رقابت و … وزارت صنایع زمینه‌های ادغام مجموعه‌های خودرو‌سازی را در قالب دو گروه بزرگ خودرو‌ساز ایجاد کرد و بدین ترتیب گروه خودرو‌سازی سایپا و گروه خودرو‌سازی ایران خودرو شکل گرفتند. گروه خودرو‌سازی سایپا به منظور تولید انواع خودروها خصوصاً تولید خودروهای سنگین و تجاری در همان سال با خرید 80 درصد از سهام شرکت سایپا دیزل (ایران کاوه) و 2/63 درصد از سهام زامیاد و در سال 1378 با خرید 51 درصد از سهام شرکت پارس خودرو گام‌های عمده ای در این زمینه برداشت.

در دی ماه سال 1378 به پیروی از سیاست‌های دولت جمهوری اسلامی ایران مبنی بر کاهش تصدی دولت و خصوصی سازی شرکت‌های دولتی و به موجب تبصره 35 قانون بودجه کل کشور، بیش از 51% سهام این شرکت واگذار شد و بدین ترتیب سایپا نیز در زمره شرکت‌های خصوصی قرار گرفت. امروزه شرکت سایپا با در اختیار داشتن بیش از 90 شرکت خودرو‌ساز، قطعه ساز، تحقیقاتی، مالی و رفاهی به صورت تابعه و وابسته (مستقیم و غیر مستقیم)، به یک گروه خودرو‌سازی بزرگ با امکان تولید ” انواع مختلف خودروهای سواری و تجاری ” تبدیل شده به طوری که در عرصه جهانی به عنوان بیست و یکمین شرکت خودرو‌ساز بین‌المللی مطرح شده است.

 

در سال 1372 شرکت تولیدی موتور، گیربکس و اکسل مگاموتور تاسیس شد و ماموریت یافت که با فعالیت های خود زمینه کاهش هر چه بیشتر وابستگی صنعت خودرو در تولید قوای محرکه به خارج از کشور را فراهم نماید. پنج هدف اصلی در سال 1372 برای فعالیت های جاری مگاموتور مد نظر قرار گرفتند که عبارت بودند از:

 
 

شرکت سازه گستر در دهم تیر ماه 1364 تأسیس گردید. در همین سال با توجه به قرارداد منعـقده با شرکت نیسـان ژاپن جهت تولـید اتومبیلهای نیسـان پاترول و وانت، شرکت مدیریت طرحهای صنعتی ایران (از شرکتهای تحت پوشش سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران) عهده‌دار فعالیتهای ریخته‌گری و آهنگری پروژة مذکور گردید. با توجه به تغییر زمینة کاری شرکت مذکور، این شرکت در مهر ماه سال 1366 فعالیتهای مرتبط با قرارداد نیسان را به شرکت مهندسی و مشاورة سازه‌گستر سایپا واگذار نمود. در آبان ماه سال 1368 براساس مصوبات مجمع عمومی فوق العاده صاحبان سهام، اختیارات مجمعی و همچنین اختیار تعیین اعضای هیأت مدیره به هیأت عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران واگذار گردید. دورة جدید فعالیتهای شرکت سازه گستر سایپا به عنوان نخستین شرکت طراحی و مهندسی تأمین قطعات در کشور و تأمین کنندة اصلی قطعات خودرو در سال 1373 آغاز گردید.

شرکت سازه گستر سایپا جهت نیل به اهداف خودکفایی به فعالیت های فنی و مهندسی توجه خاص نموده و با ارائه خدمات فنی مهندسی مشاوره ای و کمک به بنیه مالی سازندگان نو پا برای ایجاد و ارتقای توانمندیهای بالقوه به انعقاد قراردادهای ساخت و خرید با سازندگان قطعه اقدام می نماید. این شرکت با توسعه مستمر فعالیت های خود نقش قابل ملاحظه ای در رشد و اعتلای صنعت قطعه سازی کشور داشته و با داشتن بیش از 500 قطعه سـاز در شبکه تامین خود در حوزه های کیفیت، قیمت، تحویل و فناوری های نو برای مشتریان اصلی خود، شرکت های خودروسازی سایپا، پارس خودرو، زامیاد و سایپا کاشان نقش ارزنده ای ایفا کرده است.

 
 
 

در سال 1352 کمپانی جنرال موتورز که 15 سال با جیپ ایران همکاری کرده بود بخشی از سهام این شرکت را خریداری کرد و نام شرکت به جنرال موتورز ایران تغییر داده شد.

جنرال موتورز ایران در نخستین سال فعالیت خود شورولت ایران(اپل)در سه مدل2500 و2800سی سی و رویال را روانه بازار کرد که به رکورد فروش 7000 دستگاه در همان سال اول دست یافت.

پس از این دوره، با توجه به استراتژی شرکت که تولید کلکسیونی از خودرو های لوکس با حفظ تولید اتومبیل های دو دیفرانسیل بود اقدام به تولید محصولاتی همچون بیوک اسکای لارک اولین خودروی 8 سیلندر تولید داخل، کادیلاک سویلSeveil، شورلت نوا و وانت شورولت نمود .

جنرال موتورز ایران در کمتر از 4 سال 70000 دستگاه اتومبیل در 10 خانواده تولید کرد که در تاریخ خودرو سازی ایران یک نقطه اوج به حساب می آید.

در سال 1359 همزمان با قطع رابطه با جنرال موتورز نام شرکت ابتدا به شرکت خودرو سازی ایران و در دیماه همان سال به پارس خودرو تغییر داده شد و اولین محصول بعداز انقلاب تولید جیپ فرماندهی با همکاری شرکت ماهیندرای هند بود.

این دوره که همزمان با دوران 8 سال دفاع مقدس بود ؛پارس خودرو به عنوان تنها تولید کننده داخلی خودرو های 2 دیفرانسیل با تولید جیپ های توپدار، فرماندهی و بیسم دار، نقش ارزنده ای در پشتیبانی موتوری جنگ ایفا کرد.

سال 1365 آغاز همکاری با شرکت نیسان ژاپن و تولید خودروی نیسان در پارس خودرو بود و عملیات اجرایی خطوط مونتاژ خانواده نیسان در فروردین ماه سال 65 آغاز و تولید انبوه مدل 4 درب آن در بهمن ماه همان سال و مدل 2 درب این خودرو نیز در آبان ماه سال 66 به تولید انبوه رسیده و روانه بازار شد.

از محصولات دیگر این سالها می توان به تولید مدل های مختلف نیسان با کاربری های حمل پول و آمبولانس و جیپ صحرا در مدل های اسپرت و کروکی اشاره نمود.

در سال 1375 خطوط توليد محصول رنو 5 سايپا به شركت پارس خودرو انتقال يافت و بدين ترتيب پس از اعمال تغييراتي در ظاهر اين خودرو محصولي ديگر با نام سپند توليد گرديد.

در سال 1378 سهام پارس خودرو در سازمان بورس عرضه شد و 51% آن را شرکت سهامی عام سایپا خریداری کرد و اولين اقدام شركت سايپا انتقال خطوط توليد محصول پرايد بعنوان محصول استراتژيك سايپا و پرتيراژ آن زمان در ايران به شركت پارس خودرو بود .

در سال1380، نیسان پیکاپ دو کابین و ماکسیما به عنوان لوکس ترین خودروهای مونتاژی در ایران به خط تولید پارس خودرو اضافه شد و رنو5 هم با بهره گیری از موتور پراید و با نام PK (مخفف حروف آغازین نام پارس خودرو) به تولید رسید. در همین سال پارس خودرو ، خودرویی خوش نقش به نام پاترول سافاری را نیز به بازار عرضه کرد، همچنین در سال 1381 رونیز و در سال 1382 سرانزا به خودروهای تولیدی پارس خودرو اضافه شدند تا شرکت همچنان به عنوان با کیفیت ترین خودرو ساز کشور و تنها تولید کننده خودروهای لوکس، در ایران باشد.

در سال 83 خط رنگ متمرکز شرکت مطابق با استانداردهای روز دنیا تکمیل و راه اندازی شد و بدين ترتيب افزايش ظرفيت خطوط رنگ و بهبود كيفيت رنگ محصولات را فراهم نمود.

در سال 84 خودروی pk نیز با اعمال اصلاحاتی در ظاهر آن تحت نام new pk به بازار عرضه شد. به دنبال آن در همین سال با افزایش جهشی ظرفیت تولید پراید، گام مهمی در جهت افزایش تولید و ایجاد اشتغال برداشته شد.

سال 1383 با شروع همكاري تجاري با شركت رنو فرانسه جهت توليد محصول جديد تندر 90 پارس خودرو اقدام به احداث مجهزترين سالن توليدی نمود كه مطابق با استانداردهاي رنو پايه ريزي گرديد اين سالن با ظرفيت 35 دستگاه در ساعت به بهره برداري رسيد و بدين ترتيب طي سال هاي 86 تا 87 محصولات گروه رنو ( مگان و تندر 90 ) به سبد محصولات شركت اضافه شد پس از چندي با تعريف پروژه فيس ليفت تندر 90 ( SR ) محصولي ديگر با نام پارس تندر در شركت پارس خودرو تولید شد. و از ديگر اقدامات قابل ذكر توليد محصولات ویژه معلولین است که به بهره برداری رسید و نیز امکان دوگانه سوز نمودن کلیه محصولات در شرکت فراهم گردید.

در سال 89 خودروی تیانا ، ملکه زیبایی و کیفیت،وارد بازار ایران شد خودرویی که تا زمان تولیدش صدر نشین جدول کیفی شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران بود و درفوریه 2012 برای نخستین بار رتبه برتر رنکینگ جهانی شرکت نیسان ژاپن را از آن خود کرد ،در همین سال پارس خودرو، خودروی قشقایی و مورانو ،که در زمره محصولات دو دیفرانسیل بودند را نیز با همکاری شرکت نیسان وارد بازار کرد.

در سال 1390 و 1391علیرغم تحریم های بین المللی و اقتصادی ازيك سو و افزايش نرخ ارز ازسوي ديگر،پارس خودرو توانست علاوه بر رشد تولید ، در زمینه کیفیت محصولات نیز در بین رقبای داخلی سرآمد شناخته شود.

در سال 1392 با شروع همكاري با شركت ZNA همکار تجاری نیسان در چين ، وانت پیکاپ ريچRICH بعنوان محصول جديد پارس خودرو به توليد انبوه رسيد.

پارس خودرو به موازات ساخت و توليد محصولات درراستاي تامين خواسته هاي مشتريان اقدام به واردات محصولات CBU ( دو ديفرانسيل ) نمود كه ازجمله آنها مي توان به خودروی كوليوس از گروه رنو اشاره نمود .

در سال 93 شرکت در راستای توسعه سبد محصولات و افزایش سهم بازار داخلی اقدام به انتخاب و راه اندازی خطوط تولید دو محصول H320وH330 از شرکت برلیانس، همکار و شریک تجاری شرکت BMW آلمان نمود، و با بهره گیری از تکنولوژی شرکتهای تویوتای ژاپن و پورشه آلمان در طراحی شاسی و قوای محرکه محصولات با کیفیتی را به بازار عرضه نموده است.

ازسوي ديگر در همين سال با برنامه ریزی به منظور توليد محصول ديگري از گروه رنو با نام ساندرو اقدام به توسعه محصولات خود کرد و در سال 94 نیز به تولید انبوه رسید.

علاوه بر این در سال 94، با واردات محصول ون هايس ( مدل : H2L ) با كاربري هاي متنوع ( آمبولانس – حمل و نقل عمومي ) از شركت JINBEI (جینبی) ، به تنوع محصولات شركت افزوده شد.

در سال 1395 مدل کراس ساندرو با نام استپ وي وارد چرخه محصولات شرکت گردید و در همان سال با انتقال خطوط توليد محصولات برليانس ( H220-H230 ) از سايپا به پارس خودرو ، تمام مدل هاي برليانس بطور متمركز در پارس خودرو توليد شد.

پارس خودرو در سال 1396، با هدف توسعه سبد محصولات شرکت خودرویی با کیفیت با نام برلیانس کراس را به تولید انبوه رساند.

هم اکنون شرکت پارس خودرو با در اختیار داشتن سالنهای مجهز تولیدی پرس ، بدنه ، رنگ و مونتاژ و همچنین با بهره گیری از تکنولوژی روز دنیا وتوانایی ، دانش و نیروی انسانی ماهر توانسته است به عنوان اولین و با کیفیت ترین خودرو ساز در ایران مطرح گردد.

 
 

گروه بهمن در سال 1331 و در راستای فعالیت در زمینه حمل و نقل دریایی و حق العمل کاری نمایندگیهای تجاری ، به نام شرکت سهامی ایران خلیج کو تاسیس شد. این شرکت در سال 1338، اولین محصول خود را با عنوان وانت سه چرخ مزدا تولید کرده ، نام شرکت به کارخانه اتومبیل سازی مزدا تغیر یافت. در سال 1363 وانت مزدا 1600 به مرحله تولید رسید و این شرکت به ایران وانت تغییر نام داد. در سال 1378 با تغییر نام شرکت به گروه بهمن، حوزه فعالیتها به زمینه های تولیدی، بازرگانی و سرمایه گذاری توسعه یافت و سر آغاز نوینی برای این مجموعه رقم خورد. کسب افتخاراتی نظیر خودروساز نمونه، بهره ورترین خودروساز، اولین خودروساز سبز، پیشرو بودن در میان شرکتهای برتر ، قرار گرفتن در میان کیفی ترین خودروهای تولیدی کشور، توسعه ساخت داخل محصولات ، سودآوری پایدار، اخذ جوایز و نشان های متعدد ملی در حوزه های تعالی سازمانی، کیفیت ، بهره وری، مدیریت دانش و منابع انسانی، از دستاوردهای این مجموعه می باشد. در سال 1395 با رویکردی جدید و ماموریتی متفاوت از گذشته ، سهام عمده گروه بهمن طی تشریفات قانونی و از طریق معاملات بورس توسط بخش خصوصی خریداری گردید . ماموریت اصلی این شرکت ، پوشش نیازهای بازار حمل و نقل با رویکرد تولید وسائل نقلیه سبک از جمله موتور سیکلت و انواع خودروهای سواری تا خودروهای تجاری سبک و سنگین در قالب شرکتهای بهمن موتور ، بهمن دیزل ، سیبا موتور و ایران دوچرخ ، توانسته نقش موثری در صنعت خودرو به ویژه در بخش خودروهای کار و تجاری ایفا نماید. گروه بهمن بعنوان هلدینگ تخصص چند رشته ای، با اتخاذ راهبردهای مناسب و اقدامات به موقع در مسیر رشد و توسعه، با هدف دستیابی به رشد پایدار ، سود آوری و بازدهی مطلوب اقتصادی گام بر می دارد. هم اکنون شرکت در سه حوزه اصلی خودرو، انرژی، نفت، گاز و پتروشیمی و سرمایه گذاری مالی مشغول به فعالیت می باشد.